Ένα βραχιόλι με ρουμπίνια και διαμάντια που η θρυλική σταρ Marlene Dietrich παρήγγειλε από την Van Cleef & Arpels το 1937 και φόρεσε στα βραβεία Όσκαρ το 1951, οδεύει προς δημοπρασία. Θα είναι μέρος της επικείμενης δημοπρασίας του οίκου Christie’s στις 7 Ιουνίου στη Νέα Υόρκη, με τίτλο “Τα υπέροχα κοσμήματα της Anne Eisenhower”.

Η Eisenhower ήταν σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων που πέθανε πέρυσι και ήταν εγγονή του προέδρου Dwight D. Eisenhower. Ήταν επίσης ιδιωτική συλλέκτρια πολλών εξαιρετικών κοσμημάτων, από μια καρφίτσα Panthère de Cartier μέχρι ένα Tiffany and Co. Art Deco διαμαντένιο βραχιόλι. Το σχέδιό του απεικονίζει ένα τριαντάφυλλο από ρουμπίνια και σμαράγδια. Και τα δύο είναι μέρος της δημοπρασίας, η οποία περιλαμβάνει συνολικά 31 αντικείμενα.

Αλλά το βραχιόλι της Ντίτριχ, το οποίο ο Αϊζενχάουερ αγόρασε ανώνυμα σε δημοπρασία το 1992 είναι ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής της πώλησης. Kαθώς και το lot με την υψηλότερη εκτίμηση – 2,5 έως 4,5 εκατομμύρια δολάρια.
“Αυτό το βραχιόλι είναι θρυλικό από πολλές απόψεις”, λέει ο Claibourne Poindexter, αντιπρόεδρος και ειδικός σε θέματα κοσμημάτων στον οίκο Christie’s. “Ήταν ένα από τα αγαπημένα κοσμήματα της Ντίτριχ. Είναι τολμηρό. Είναι πολύ μεγάλο σε κλίμακα και έχει μια υπέροχη καμπυλότητα.
Το φόρεσε τόσο όμορφα στο Stage Fright, μια ταινία του Alfred Hitchcock το 1950, και αποκτάς αυτή την εκτίμηση για το πόσο γλυπτό είναι το σχέδιο. Δεν ταιριάζει πραγματικά σε καμία περίοδο, δεν είναι art deco, δεν είναι ρετρό κόσμημα. Είναι απλά ένα είδος υψηλής γοητείας. Είναι ένα πραγματικό έργο τέχνης”.

Ίσως αυτό που οδήγησε σε μια τόσο μοναδική δημιουργία είναι η περίεργη προέλευση του υλικού του. Ο εγγονός της Dietrich, Peter Riva μίλησε στους New York Times την εποχή της πώλησης του βραχιολιού το 1992. Είπε ότι ήταν ο συγγραφέας του All Quiet on the Western Front, Erich Maria Remarque, λάτρης της Dietrich, που πρότεινε στη σταρ “να πάρει όλα τα κομμάτια των κοσμημάτων της και να τα κάνει ένα υπέροχο κομμάτι. Το αποτελούν διαμαντένια σκουλαρίκια, ένα διαμαντένιο κολιέ, ασορτί βραχιόλι και σκουλαρίκια με ρουμπίνια, μερικές καρφίτσες, σύνολο 30 πράγματα”.
Το κομμάτι που προέκυψε το σχεδίασε ο Louis Arpels και είναι γνωστό ως βραχιόλι Jarretière (από τη γαλλική λέξη για την καλτσοδέτα).
Περιλαμβάνει ρουμπίνια Βιρμανίας σε σχήμα μαξιλαριού και διαμάντια στρογγυλής, μονής, ορθογώνιας και μπαγκέτας κοπής, όλα σε πλατίνα. Το συνοδεύει μια δερμάτινη θήκη Mark Cross που φέρει τα αρχικά M.D. Όταν πούλησαντο βραχιόλι το 1992, η τιμή ήταν 990.000 δολάρια, υπερδιπλάσια από την εκτίμηση της προπώλησης που ήταν 300.000 έως 400.000 δολάρια.
Οι New York Times έχουν περιγράψει το κομμάτι Jarretiere της Dietrich ως μια “μοντέρνα πλατινένια χειροπέδα”. Διαθέτει “έναν υπερβολικά, ασύμμετρο κύκλο καλυμμένο με ρουμπίνια κοπής μαξιλαριού, τοποθετημένα πάνω σε δύο λωρίδες που μοιάζουν με αγκράφα από διαμάντια”. Στον κόσμο των κοσμημάτων, το βραχιόλι είναι αρκετά εμβληματικό ώστε η Van Cleef & Arpels, παρουσιάζει το κομμάτι στην ιστοσελίδα της. Μάλιστα έφτασε στο σημείο να δημιουργήσει και να κυκλοφορήσει ένα νέο βραχιόλι εμπνευσμένο από το πρωτότυπο το 2021.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής της, η Dietrich είχε μια αγάπη για τα κοσμήματα, ειδικά για τα statement κοσμήματα. Μερικά της τα χάρισαν οι άνδρες της ζωής της, όπως ο Maurice Chevalier, ο Josef von Sternberg και ο Jean Gabin.
Άλλα κοσμήματα, όπως ένα σετ σμαραγδιών, είχαν προέλευση που ούτε η κόρη της, η Μαρία Ρίβα, δεν μπορούσε να υποθέσει.
Όπως έγραψε η Ρίβα για τα σμαράγδια στη Marlene Dietrich, στη βιογραφία της μητέρας της το 1992, “ήταν “μυστηριώδη” κοσμήματα. Η προέλευσή τους ήταν άγνωστη. Ενώ ήταν μέρος της ζωής μας, βασίλευαν μεγαλειωδώς. Έγιναν σαν τις μικρότερες αδελφές μου, τα είχα υπό την ευθύνη μου. Η ασφάλεια και η ευημερία τους ήταν δική μου ευθύνη. Ήταν μέσα σε μια καφέ δερμάτινη θήκη, στο μέγεθος του γραμμοφώνου της μητέρας μου και περίπου το ίδιο βαριά. Κάθε κομμάτι ήταν η τελειότητα”.
Αλλά προς το τέλος της ζωής της, αυτά τα σμαράγδια δεν ήταν πλέον στην κατοχή της, όπως και τα περισσότερα κοσμήματα που τόσο αγαπούσε. Ο Peter Riva, στη συνέντευξή του στους Times, είπε ότι το βραχιόλι Jarretière της γιαγιάς του “ήταν το μοναδικό κόσμημα που κρατούσε. Αγαπούσε επίσης τα σμαράγδια της, αλλά τα έχασε, πιθανότατα από την εφορία για οφειλόμενους φόρους. Κρατούσε το βραχιόλι με τα ρουμπίνια σε καλές και κακές στιγμές”.

Από το 1992, το βραχιόλι του Dietrich είχε μόνο έναν άλλο ιδιοκτήτη, τον Eisenhower. Μέσα σε λίγους μήνες, θα έχει πιθανότατα και τρίτο.
“Από τη Marlene Dietrich μέχρι τον πρόεδρο Dwight D. Eisenhower, η συλλογή Anne Eisenhower είναι μέρος της ιστορίας του περασμένου αιώνα. Μέσα από το λαμπρό πάθος μιας συλλέκτριας για τα ωραία κοσμήματα”, δήλωσε ο πρόεδρος του Christie’s Americas, Marc Porter.
“Η Anne Eisenhower είχε ένα οξυδερκές μάτι για τα καλύτερα δείγματα της τέχνης του κοσμήματος.
Έτσι η συλλογή της αφηγείται συναρπαστικές και αλληλένδετες ιστορίες χορηγών και συλλεκτών”. Τα κυριότερα κομμάτια της πώλησης “Magnificent Jewels of Anne Eisenhower” θα παρουσιαστούν σε προεπισκόπηση στην γκαλερί του Christie’s στο Λος Άντζελες, στο Μπέβερλι Χιλς, στις 23 Μαρτίου. Πρόσθετες παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν στο Παρίσι, τη Γενεύη και το Χονγκ Κονγκ πριν από τη δημοπρασία της 7ης Ιουνίου.

Cartier – Panthere de Cartier – Καρφίτσα – The Magnificent Jewels of Anne Eisenhower – Christie’s Auction
Καρφίτσα “Panthere de Cartier” με έγχρωμα διαμάντια, όνυχα και σμαράγδια Cartier, εκτίμηση 100.000 έως 150.000 δολάρια. “Πολλά από τα μεγάλα είδωλα του στυλ είχαν ή έχουν στην κατοχή τους κοσμήματα Panthere, άνθρωποι όπως η Daisy Fellowes και η Barbara Hutton”, λέει ο Poindexter.

Σκουλαρίκια Van Cleef & Arpels με ρουμπίνια και διαμάντια σε μορφή καταρράκτη, εκτίμηση 40.000 έως 60.000 δολάρια. “Παραγγέλθηκαν από την Anne Eisenhower στον Van Cleef μετά την αγορά του βραχιολιού σε δημοπρασία για να συνδιαστούν με το βραχιόλι της Marlene Dietrich. Ήταν πραγματικά αυτή η εποχή όπου οι γυναίκες φορούσαν αυτά τα απίστευτα σετ κοσμημάτων. Παρόλο που δεν ήταν εντελώς ταιριασμένα, όλα ήταν συντονισμένα και λειτουργούσαν τέλεια μαζί”, λέει ο Poindexter.

Ένα κολιέ Van Cleef & Arpels με ζαφείρια και διαμάντια σε στυλ καταρράκτη με οβάλ και μαξιλαροειδή ζαφείρια και στρογγυλά, οβάλ και αχλαδοειδή διαμάντια. Όλα σε πλατίνα, υπογεγραμμένο Van Cleef & Arpels, εκτίμηση 300.000 έως 500.000 δολάρια.

Δαχτυλίδι με διαμάντι σμαραγδένιας κοπής 20,54 καρατίων, με διαμάντια σε σχήμα calf’s head, σε πλατίνα, εκτίμηση 1,2 έως 1,8 εκατομμύρια δολάρια. Το διαμάντι, λέει ο Poindexter, “είναι χρώματος D και εσωτερικά αψεγάδιαστο. Πραγματικά ζωντανεύει στο χέρι σας όταν το φοράτε. Έχει ένα υπέροχο φως”.

Κολιέ Van Cleef & Arpels με σμαράγδια και διαμάντια, εκτίμηση 200.000 έως 300.000 δολάρια.
Degen Pener