Οι οικογενειακές επιχειρήσεις πρωταγωνιστές στον έντονο ανταγωνισμό.

Οι οικογενειακές επιχειρήσεις πρωταγωνιστές στον έντονο ανταγωνισμό.

Σύμφωνα με την έρευνα της ΕRNST&YOUNG, οι οικογενειακές επιχειρήσεις βρίσκονται σε ιδανική θέση για να πρωταγωνιστήσουν στον δημιουργικό μετασχηματισμό της οικονομίας.

Οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι από τη φύση τους ευέλικτες, δυναμικές και ευπροσάρμοστες. Ιδιαίτερα οι μεγαλύτερες και μακροβιότερες από αυτές το έχουν επιβεβαιώσει στην πράξη, καθώς επιβιώνουν και αναπτύσσονται σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμού. Κατά συνέπεια, είναι σωστά τοποθετημένες για να αξιοποιήσουν τις δυνάμεις που μετασχηματίζουν σήμερα το επιχειρηματικό τοπίο και την οικονομία γενικότερα και να πρωταγωνιστήσουν στις επερχόμενες αλλαγές.

Αυτό προκύπτει από την τελευταία έκδοση της τακτικής έρευνας της ΕΥ, Family Business Survey. Στην έρευνα καταγράφονται απόψεις στελεχών από 589 οικογενειακές επιχειρήσεις σε 23 μεγάλες διεθνείς αγορές.

Παρ’ ότι μόνο το 12% χαρακτηρίζει τις επιχειρήσεις του ως παράγοντες μετασχηματισμού της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας συμβαίνει το αντίθετο. Το 68% θεωρεί ότι οι επιχειρήσεις του διακρίνονται από επιχειρηματικό πνεύμα, το 67% ότι αγκαλιάζουν την ευελιξία και τις αλλαγές, ενώ το 61% ότι αποδέχονται την αποτυχία στο πλαίσιο της συνεχούς βελτίωσης. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις συμβαδίζουν με τις εξελίξεις. Το 68% χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το 65% αξιοποιεί τα big data και το 50% την αυτοματοποίηση ρομποτικών διαδικασιών.

Με τον τρόπο αυτό, οι μεγάλες οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν καταφέρει να αναπτύξουν μια προσαρμοστική και ευέλικτη εταιρική κουλτούρα, να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει την ευελιξία, και να ανταμείβουν την καινοτομία. Βρίσκονται, συνεπώς, σε ιδανική θέση για να πρωταγωνιστήσουν στον δημιουργικό μετασχηματισμό της οικονομίας.

Ισχυρή ανάπτυξη με ίδια κεφάλαια.

Η ευελιξία και προσαρμοστικότητα των οικογενειακών επιχειρήσεων ενισχύεται από την κεφαλαιακή τους διάρθρωση και τη μειωμένη εξάρτηση από ξένα κεφάλαια. Δύο στους τρεις αναφέρουν ότι αναπτύσσονται και καινοτομούν επενδύοντας αποκλειστικά δικά τους κεφάλαια. Ενδιαφέρον προκαλεί ότι το 62% δηλώνει ότι δεν προχώρησε ποτέ στην έκδοση νέων μετοχών σε τρίτους, για να χρηματοδοτήσουν επενδύσεις. Οι υπόλοιποι δηλώνουν ότι προχώρησαν σε αυτό το βήμα μόνο για μικρό χρονικό διάστημα διάρκειας τεσσάρων έως έξι ετών κατά μέσο όρο. Ο έλεγχος αυτός των κεφαλαιακών τους αναγκών τους επιτρέπει να αντιδρούν άμεσα, όταν το επιβάλλουν οι συνθήκες.

Ο συνδυασμός της ευελιξίας αυτής και της μακροπρόθεσμης θεώρησης οδηγεί τις οικογενειακές επιχειρήσεις να επενδύουν σε τομείς και δραστηριότητες που θα τους επιτρέψουν να αντιμετωπίσουν, ή και να αξιοποιήσουν, τις μετασχηματιστικές δυνάμεις της οικονομίας. Οι τομείς όπου επικεντρώνουν τα επενδυτικά τους σχέδια για τα επόμενα χρόνια οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι οι εξής. Τα νέα προϊόντα – υπηρεσίες (59%), τα συστήματα πληροφορικής και ελέγχου (57%), το ανθρώπινο κεφάλαιο (53%) και η παραγωγική ικανότητα (48%).

Αξιοποίηση της νεότερης γενιάς και του ανθρώπινου δυναμικού.

Τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα αναγνωρίζουν τον ρόλο της επόμενης γενιάς στην αναγνώριση και αντιμετώπιση των προκλήσεων του μετασχηματισμού. Το 45% απαντά ότι αξιοποιεί τις νεότερες γενιές προς αυτήν την κατεύθυνση σε μεγάλο βαθμό ή αρκετά. Ωστόσο, με βάση τις απαντήσεις του υπόλοιπου 55%, φαίνεται ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο περαιτέρω αξιοποίησης των νεότερων μελών της οικογένειας. Οι δυνάμεις που σήμερα μετασχηματίζουν το επιχειρηματικό πεδίο, π.χ. η ψηφιακή τεχνολογία, είναι πολύ πιο εύκολα κατανοητές γ’αυτά τα μέλη. Η συστηματικότερη αξιοποίηση της γενιάς αυτής θα συνέβαλε στην ταχύτερη προώθηση της μετασχηματιστικής ατζέντας των επιχειρήσεων. Παράλληλα, θα έφερνε τα νεότερα μέλη της οικογένειας πιο κοντά στην επιχείρηση.

Οι οικογενειακές επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται εξίσου τη σημασία του ανθρώπινου δυναμικού και την ανάγκη να προσελκύσουν, να αναπτύξουν και να διατηρήσουν τα ικανότερα στελέχη. Περίπου το 50% των ερωτηθέντων παγκοσμίως σκοπεύει να δημιουργήσει θέσεις εργασίας φέτος, ενώ το 10% προβλέπει αύξηση μεγαλύτερη του 5%. Η εκτίμηση των ερωτηθέντων για αύξηση του απασχολούμενου προσωπικού βασίζονται στην αισιοδοξία τους για την ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας. Σχεδόν το 59% προβλέπει ανάπτυξη στις τοπικές τους οικονομίες και μόλις 7% προβλέπει συρρίκνωση.

Βασικές προτεραιότητες.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι οικογενειακές επιχειρήσεις θα πρέπει να επικεντρωθούν στις ακόλουθες προτεραιότητες για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του μετασχηματισμού:

• Η εταιρεία, η οικογένεια, καθώς και τα μελλοντικά σχέδια, θα πρέπει να είναι ευέλικτα, αλλά και ανθεκτικά. Έτσι ώστε να μπορούν να προσαρμοστούν σε οποιασδήποτε μορφής μετασχηματισμό του επιχειρηματικού και οικονομικού περιβάλλοντος.

• Απαραίτητη είναι η καλλιέργεια ενός δυναμικού περιβάλλοντος, όπου όσοι κάνουν λάθη ή αποτυγχάνουν, στην αναζήτησή τους για το επόμενο βήμα, θα εξακολουθούν να επιβραβεύονται.

• Η δημιουργία διαλειτουργικών ομάδων σε διάφορα επίπεδα είναι αναγκαία, για να μελετηθεί κάθε πτυχή της επιχείρησης και της αγοράς. Η μελέτη των ανταγωνιστών ή και παρόμοιων επιχειρήσεων σε άλλους κλάδους, αλλά και το πώς θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα προϊόντα, τις υπηρεσίες και τις σχεδιαζόμενες καινοτομίες, κρύβει χρήσιμη πληροφόρηση για τον στρατηγικό σχεδιασμό των οικογενειακών επιχειρήσεων.

Η επόμενη γενιά θα είναι η πρώτη πραγματικά ψηφιακή γενιά. Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει τεράστιο πλεονέκτημα, καθώς η επιχείρηση προσαρμόζεται και υιοθετεί τις νέες τεχνολογίες.

Η εξοικείωση των νεότερων γενεών στο διαρκώς μεταβαλλόμενο ψηφιακό τοπίο αποτελεί ένα πλεονέκτημα. Αυτό θα τους βοηθήσει στη μετάβαση από τον ρόλο του καλού ιδιοκτήτη σε αυτόν του καλού ηγέτη.

Η δυναμική μόρφωση της νέας γενιάς, που θα βελτιώσει τις ψηφιακές της δεξιότητες, θα ενισχύσει το πλεονέκτημα της επιχείρησης.

Παράλληλα με την επόμενη γενιά της οικογένειας, οι οικογενειακές επιχειρήσεις θα πρέπει να προσελκύσουν και να διατηρήσουν αξιόλογα στελέχη.

• Η επιχείρηση πρέπει να αναγνωρίζεται ως οικογενειακή και, παράλληλα, ως εξαιρετικός εργοδότης.

• Η ανάδειξη της επιτυχίας της επιχειρηματικής κουλτούρας της επιχείρησης και του τρόπου με τον οποίο ανταμείβει όσους συμβάλλουν στην ανάπτυξη και τη μακροζωία της, θα προσελκύσει ταλέντα.

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας ο κ. Ανδρέας Χατζηδαμιανού, Εταίρος και Επικεφαλής του τομέα των Οικογενειακών Επιχειρήσεων της ΕΥ Ελλάδος, παρατηρεί. «Οι δυνάμεις που μετασχηματίζουν την οικονομία και την επιχειρηματικότητα δεν αφήνουν ανεπηρέαστη τη χώρα μας. Την ίδια ώρα, οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις καλούνται να πρωταγωνιστήσουν στη δημιουργία ενός νέου επιχειρηματικού μοντέλου. Αυτό το μοντέλο θα βασίζεται, σε μεγάλο βαθμό, στην καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες. Στην ΕΥ, δουλεύοντας καθημερινά με μικρές και μεγάλες οικογενειακές επιχειρήσεις, διαπιστώνουμε ότι οι νεότερες γενιές είναι έτοιμες να ανταποκριθούν σε αυτήν την πρόκληση».

Πηγή: www.fortunegreece.com

Αποποίηση ευθυνών: Οι πληροφορίες αυτές έχουν συλλεχθεί μέσω δευτερογενούς έρευνας και το veneticomagazine.gr δεν ευθύνεται για τυχόν σφάλματα σε αυτές.

Μοιρασου αυτο το αρθρο

Newsletter

Κάντε εγγραφή στο newsletter μας, για να ενημερώνεστε για τις εξελίξεις στον κόσμο του κοσμήματος αλλά και όχι μόνο!

διαβαστε
περισσοτερα

Μείνετε ενημερωμένοι! Εγγραφείτε στο newsletter μας!