Μπορεί ο διαχωρισμός να φαντάζει εύκολος με την χρήση μιας λούπας , η τεκμηρίωση όμως με στοιχεία είναι αρκετά δυσκολότερη.
Η Old European Cut υπήρξε η πιο συνήθης κοπή από το 1800 έως το 1940 περίπου. Τα τεχνολογικά μέσα της εποχής δεν επέτρεπαν στους αδαμαντοκόπτες να επεξεργαστούν το υλικό στο βαθμό που μπορούν σήμερα. Αυτός είναι και ο λόγος που τα διαμάντια κόβονταν είτε για να προκύψει ένα όμορφο οπτικά αποτέλεσμα υπό το φως των κεριών που θα γινόταν επιθυμητό στον αγοραστή. Είτε με γνώμονα τη διατήρηση όσο το δυνατόν περισσότερου βάρους σε καράτια.
Το 1919 ο μαθηματικός Marcel Tolkowsky δημοσίευσε την εργασία του σχετικά με τον σχεδιασμό κοπής του Round Brilliant Cut. Οι οδηγίες του ακολουθούνται μέχρι σήμερα.
Η εργασία του Tolkowsky ανέλυε με λεπτομέρειες τον τρόπο κοπής του διαμαντιού ( Round Brilliant Cut ) έτσι ώστε αυτό να “επιστρέφει” όσο το δυνατόν περισσότερες ακτίνες φωτός στο μάτι του θεατή και άλλαξε άρδην την λογική στην αγορά των διαμαντιών θέτοντας έναν ακόμα παράγοντα στην αξιολόγηση τους , την ποιότητα κοπής. Στην πραγματικότητα Round Brilliant Cut υπήρξε από το 1950 , μετά το τέλος του δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου.
Υπάρχει μια καθυστέρηση 20 ετών στην μετάβαση από την παλαιά στην νέα κοπή μεταξύ 1919 και 1939 και οφείλεται κυρίως σε δυο παράγοντες. Από την μία η πρόοδος της τεχνολογίας που έδωσε καλύτερα εργαλεία κοπής στους αδαμαντοκόπτες. Από την άλλη η μεταβίβαση της τέχνης από γενιά σε γενιά, μια αργή διαδικασία βελτίωσης των τεχνικών κοπής διαμαντιών.
Η σύγχυση δημιουργείται ακριβώς με τα διαμάντια που κόπηκαν την ενδιάμεση αυτή περίοδο γιατί κάποια μοιάζουν με Round Brilliant Cut και κάποια μπορεί να χαρακτηριστούν Round Brilliant Cut με χαμηλή βαθμολόγηση στο γυάλισμα και στη συμμετρία.
Η διαφοροποίηση μεταξύ του Old European Cut και του Round Brilliant Cut μπορεί να κρίνεται σε πολύ μικρές τεχνικές λεπτομέρειες. Γι’ αυτόν τον λόγο συνίσταται η συμβουλή έμπειρου γεμμολόγου.
Μερικοί από τους παράγοντες που είναι διαγνωστικοί στον καθορισμό της ονομασίας της Old European κοπής σε σύγκριση με την Round Brilliant κοπή είναι οι εξής:
Μη στρογγυλό σχήμα – κοπή
Τα μέσα της εποχής δεν επέτρεπαν στον τεχνίτη να δώσει τέλειο στρογγυλό σχήμα στο οκταεδρικό ακατέργαστο διαμάντι. Σε αντίθεση με τα Old European Cut διαμάντια τα σύγχρονα Round Brilliant Cut έχουν, ακόμα, μικρές αποκλίσεις στην διάμετρο. Αυτές οι αποκλίσεις δεν είναι όμως εύκολα ορατές.
Μικρό Τραπέζιο (Σε σχέση με την διάμετρο >53%) – κοπή
Το μικρό τραπέζιο είναι ένα χαρακτηριστικό που συναντάται συχνά στα Old European Cut διαμάντια. Αυτό συνέβαινε διότι η τάση της εποχής επέβαλε την διατήρηση όσο το δυνατόν περισσότερου βάρους. Κατά συνέπεια ήταν επιθυμητό να διατηρείται υψηλή κορώνα άρα και περισσότερο βάρος σε καράτια.
Στην σύγχρονη κοπή θεωρείται παράγοντας που μειώνει αρκετά την ποιότητα κοπής.
Υψηλή Κορώνα / Βαθύς Κώνος
Όσο πιο υψηλή η κορώνα τόσο πιο μικρό το τραπέζιο, κανόνας που ισχύει ακόμα και στις σύγχρονες στρογγυλές κοπές.
Φασεταρισμένο Culet (Ακμή του κώνου)
Χαρακτηριστικό που συναντάται πολύ συχνά στα Old European Cut και πολύ λιγότερο στα Round Brilliant Cut διαμάντια.
Στην Ελλάδα συναντάμε αρκετά συχνά Old European Cut διαμάντια που προέρχονται κυρίως από κοσμήματα αντίκες. Η χρήση τους ήταν ελάχιστη στην σύγχρονη κοσμηματοποιία. Όμως, τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια τάση να χρησιμοποιούνται από σχεδιαστές κοσμημάτων είτε ανακυκλώνοντας παλαιά κοσμήματα είτε δένοντας διαμάντια παλαιάς κοπής σε σύγχρονα σχέδια. Ιδιαίτερα σε διαμάντια βάρους μεταξύ 1.00 και 2.00ct παρατηρείται αυξημένη ζήτηση και περιορισμένη προσφορά, γεγονός που αναμένεται να προκαλέσει άνοδο στην τιμή τους. Λόγω της αυξημένης ζήτησης , εταιρίες παραγωγής συνθετικών διαμαντιών χρησιμοποίησαν παλαιές τεχνικές κοπής με αποτέλεσμα από το σύγχρονο συνθετικό υλικό να προκύψει παλαιάς κοπής διαμάντι , συνδυασμός που μπορεί να είναι παραπλανητικός καθώς την εποχή που κόβονταν Old European Cut διαμάντια ο άνθρωπος δεν είχε ακόμα καταφέρει να δημιουργήσει διαμάντια εργαστηριακά.
Γι’ αυτό όλα τα διαμάντια που προσκομίζονται για έλεγχο στο IGL υπόκεινται σε έλεγχο της προέλευσης τους (συνθετικό ή ορυκτό). Ανεξάρτητα από την κοπή τους.
Τα διαμάντια που έχουν κοπεί είτε με την παλαιά είτε με την σύγχρονη κοπή έχουν τα μοναδικά χαρακτηριστικά τους και είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν σε σύγχρονες και σε vintage δημιουργίες ή σε συνδυασμό αυτών από τους καλλιτέχνες / κοσμηματοποιούς. Τα χαρακτηριστικά και η μορφή των υλικών δίνουν την δυνατότητα στους κοσμηματοποιούς να δημιουργήσουν ιδιαίτερα και μοναδικά κοσμήματα.
Το κόσμημα όμως που θα προκύψει πρέπει να κατέχει την κατάλληλη έγγραφη τεκμηρίωση. Όσον αφορά την ποιότητα και τα χαρακτηριστικά των υλικών, το στυλ ή ακόμα και την μοναδικότητα του έτσι ώστε να μεταβιβαστεί στις επόμενες γενιές με ασφάλεια.
Γράφει ο Γιώργος Σπυρομήλιος
Αδαμαντολόγος
Πηγή: Independent Gemological Laboratory
Διαβάστε ακόμα για μία καινοτομία που αφορά τα διαμάντια.